Boekrecensie | Energy & Vegan – Alexander Gershberg

Energy & Vegan recensie

Het is een behoorlijk tijdje geleden dat ik een boekrecensie schreef. Maar ik heb weer een gevonden die de moeite waard is hoor! Wat een exemplaar is Energy & Vegan van Alexander Gershberg. Ik neem je mee door dit prachtige boek en laat je een heerlijke harissa zien. Kijk je mee in Energy & Vegan?

Voeding is levensenergie

Dat is de filosofie die Alexander Hershberg nastreeft en onderbouwt in Energy & Vegan. Zelf ben ik daar ook van overtuigd; alles is energie. Ook een van de redenen waarom ik veganist werd. Hoe kun je gelukkig worden als je angst, verdriet en woede eet? Exact. Zoals Alexander het zo mooi verwoord: “Elke fysieke en spirituele laag van ons lichaam wordt beïnvloed door wat we eten. Door te koken kunnen we invloed uitoefenen op wie we zijn en hoe we ons voelen, en dat maar liefst drie keer per dag.” Mooie gedachte hè? Dit boek haalt vaak de traditionele Chinese geneeskunde aan. Het is niet nieuw, het is iets dat de mens als eeuwen weet. Maar we zijn het gewoon vergeten omdat overal, altijd eten verkrijgbaar is. Daarnaast legt Alexander Hershberg uit hoe Yin en Yang samenkomen in voeding. Daarnaast legt hij ook uit wat het verschil is. Yin: Opgaand, verspreidend, vrouwelijk. Yang: Neerwaarts, samentrekken, mannelijk.

De inhoud van Energy & Vegan

My God, ik wilde dit boek heel graag hebben omdat ik de cover zo mooi vind en omdat ik al wat afbeelding heb gezien op The Gram. Maar nu ik het boek zelf in handen heb, ben ik helemaal enthousiast. Het gaat niet alleen over de traditionele Chinese voedingsleer, maar ook over macrobiotisch eten, nieuwe wetenschappelijke onderzoeken en natuurlijk staan er ontzetten veel recepten in. Deze recepten zijn verdeeld in verschillende hoofdstukken. Die hoofdstukken kun je weer koppelen aan Yin & Yang. De hoofdstukken zijn: Licht, Oppeppend, Ontspannend, Krachtig en Diep.

Daarnaast haalt hij tekenen van een verstoorde balans aan. Als je bijvoorbeeld zwaarmoedig, bazig, veeleisend, geprikkeld of boos bent, kun je het beste koken uit de hoofdstukken licht, oppeppend en ontspannend. Ik vind het echt heel mooi hoe Alexander in Energy & Vegan al het bovenstaande met elkaar in verbinding brengt en dit samenvoegt in recepten. Vind je het lastig om van verschillende recepten een menu te maken? Geen stress. Er staan zelfs voorbeeld menu’s in. Hoe prachtig is dat!

Energy en vegan harissa

De recepten

De recepten zijn letterlijk om je vingers bij af te likken. Denk bijvoorbeeld aan zelf harissa maken. Zie mijn foto hierboven. Daar krijg je toch meteen trek van! Heerlijk door de hummus, op een broodje of door de tomatensaus op een pizza. Of maak zoete aardappellatkes met zure room van tofu. Liever krokante zoete aardappelkroketjes met shiro miso mosterd dipsaus? Of een medicinale groentedrank? Staat er allemaal in. Het mooie vind ik dat de recepten echt op je manier van ‘zijn’ zijn afgestemd en dat je dus je lichaam vult met de energie die je op dat moment nodig hebt. Zo merk ik zelf bijvoorbeeld dat wanneer ik op vrijdagavond moe thuis kom, ik vaak naar zware voeding grijp en daar alleen maar vermoeider en prikkelbaarder van word. In Energy & Vegan leert Alexander Gershberg je echt op een andere manier naar voeding kijken. Energy & Vegan kost 29.99 en bestel je onder andere bij Bol.com.

Benieuwd naar andere vegan kookboeken?
Check dan Mijn Boekenkast.