Kinderboekrecensie | Koos zoekt een huis

Ik heb geen kinderen en die zullen er ook nooit komen. Dit is een bewuste keuze. Wel vind ik dat je kinderen van jongs af aan al bewust moet maken. Natuurlijk kun je een kindje van een paar jaar oud niet voor cowspiracy zetten of een andere docu. Maar je kan wel door middel van kinderboeken laten zien hoe de wereld in elkaar steekt. Koos de Koala is zo’n boekenreeks. Vandaag recenseer ik deel 1: Koos zoekt een huis.

Over de makers van Koos de Koala

Koos is al te zien in zijn eigen YouTube show (Koos & Moos), en nu heeft hij ook nog zijn eigen boek. Dit boek is gemaakt door Liselot en Yondi. Zij hebben het verhaal in dit boek geschreven en Zoobiyoo bedacht. Toen ze op vakantie waren in het prachtige Australië, zagen ze dat veel natuur was verwoest. Daar willen ze proberen een stokje voor te steken en zo ontstond Zoobiyoo. Ze willen kinderen (en hun ouders!) al op jonge leeftijd leren dat we met liefde en zorg met de aarde om moeten gaan.

Het verhaal van Koos de Koala

In dit boek gaan we mee op het avontuur van Koos. Koos zijn woonomgeving wordt gekapt door grote gele monsters (bulldozers) en daardoor vallen de dieren uit hun bomen. Waar moeten ze nu in vredesnaam wonen? Koos gaat op zoek naar een nieuwe woonplaats. Met de Coco & Barry als zijn vriendjes, gaan ze op zoek naar een geschikt plekje. Ze komen in de grote stad terecht en Koos schrikt van alle auto’s en drukte in de stad. Nog steeds op zoek naar een nieuwe plek om te wonen. Zal hij die ooit vinden?

Vormgeving & eindoordeel

Ik heb in mij een heel groot kind wonen en kan dankzij hem heel erg genieten van dit soort boeken. Vooral als ze mooi gemaakt zijn. Koos de Koala; Koos zoekt een huis, is ontzettend leuk en grappig getekend. Echt op een manier waarmee je kinderen heel goed mee kan nemen in het verhaal. Daarnaast staat op elke pagina maar een paar zinnetjes waardoor de kinderen zich niet heel lang hoeven te focussen op het verhaal te horen. Echt heel slim en mooi gemaakt. Ik ben enthousiast en omdat ik zelf geen kinderen heb, geef ik ‘m door aan aan een vriendin die er uit voor kan lezen (ze zal me wel weer die duurzaamheidgekkie vinden, maar so be it hahaha).

*Dit boek heb ik opgestuurd gekregen om een recensie over te schrijven.

Delen: