Bloggers, wat zijn ze waard?

Bloggers waard - het groene broertje

Ik lees regelmatig discussies over wat bloggers waard zijn, welke voorwaarden handig zijn, wat bedrijven precies aan bloggers hebben en waar ze nou precies voor betalen. Bij deze leg ik uit hoe het volgens mij werkt.

Wat is een blogger waard?

Die vraag is niet zo één, twee, drie te beantwoorden. Voor een samenwerking met een blogger, betaal je voor verschillende dingen. Zo betaalt een bedrijf onder andere voor:

– De exposure op een blog en de social media kanalen
– De tijd en het werk dat in het schrijven van een goed artikel zit
– Een goed artikel bevat minstens twee mooie foto’s in de stijl van de blogger. Daar zit natuurlijk ook werk en tijd in
– Het feit dat een blogger zijn of haar naam (dan al niet tijdelijk) wil verbinden aan jouw merk
– De sales die voortvloeien uit een samenwerking

Zoals je ziet is een artikel meer dan alleen ‘even een leuk stukkie typen’. Voor een goed artikel is research nodig, goed beeld, beeldbewerking en kennis. Voor een samenwerking ben ik al gauw drie tot vier uren aan het werk. 

Zorg dat je een goede match bent! 

Als bedrijf ben je vaak op zoek naar die ene blogger. Die ene die precies bij jouw merk of bedrijf past maar ook iemand die niet bang is de waarheid te vertellen. Daarnaast is authenticiteit van een blogger erg belangrijk. Voor een merk dat vlees verkoopt, is het niet heel slim om een veganist als yours truly te benaderen (echt, dat gebeurt regelmatig). Natuurlijk zijn er ook bloggers die mis matches aannemen for the money, maar als bedrijf zal dat je weinig opleveren. Zorg er als bedrijf dus altijd voor dat je weet hoe een blogger zich online beweegt, wie hij/zij is en waar hij/zij voor staat, voor je een samenwerking aangaat. Als blogger moet je er voor zorgen dat je betrouwbaar, eerlijk, oprecht en jezelf bent. Mooie praatjes zijn er tenslotte al genoeg in de wereld.

wat zijn bloggers waard

Waarom bedrijven met bloggers samenwerken

Met oude media (de krant, televisie, radio, huis-aan-huis-bladen e.d.) bereik je niet altijd het juiste publiek. Door met een blogger samen te werken die zich in een bepaalde niche, jouw niche, beweegt, zorg je ervoor dat je exact het juiste publiek bereikt waardoor je klantenkring groeit.

Daarnaast is een samenwerking met een blogger vele malen goedkoper dan een reclamespotje op prime time televisie. Ook blijft een artikel vaak jaren online staan en is via Google, mits SEO-technisch goed geschreven, goed terug te vinden. Een radio of televisie spotje is vaak na die anderhalve minuut al gauw vergeten. Tenzij je de marketing-persoon van Plus supermarkten bent. Dat liedje van Joe Beck (echt onthoud die naam!) bestijgt de hitlijsten gauw, believe me. En dat is wat je wilt als bedrijf: herkenbaar zijn en gemakkelijk gevonden worden! 

Wat is een eerlijke prijs?

De prijs voor een samenwerking is gebaseerd op verschillende dingen en is vaak nogal een grijs gebied. Als blogger bepaal je zelf wat je waard bent. Maar waar baseer je dat precies op? Mijn tarief voor samenwerkingen is gebaseerd op een bepaald uurloon, het aantal unieke bezoekers per maand, de engagement die zichtbaar is op social media, het aantal links (ik werk ALTIJD met no-follow links) en natuurlijk op een bepaalde deadline. Hoe eerder de deadline, des te hoger de (tijds)druk, des te hoger de prijs. Een deadline van twee tot vier weken vind ik zelf schappelijk. Ik ga zelf geen tarieven noemen omdat ik vind dat niet publiekelijk verteld hoeft te worden wat bedrijven mij betalen, maar weet wel dat een (goede) blogger meer waard is dan €50,- per uur. 

waarde van bloggers

Welke voorwaarden horen daarbij?

Ik liet het al even doorschemeren, maar do-follow links zijn in de blogwereld echt not done. Door do-follow links te eisen vindt Google je misschien wel leuk, maar de kans op een penalty (lagere ranking in Google als straf voor betaalde do-follow links), is rijkelijk aanwezig en brengt de vindbaarheid van de blogger en het bedrijf meer schade toe dan je lief is. Daarnaast is linkbuilding inmiddels ook al redelijk achterhaald. Engagement, echt engagement en interesse is vele malen belangrijker.

Ik hoop dat ik jou als blogger, maar ook zeker jou als bedrijf (dit artikel is natuurlijk voor allebei), een beetje wegwijs heb gemaakt in de wereld van vruchtbare samenwerkingen. Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en kennis, het kan en mag dat je het op sommige punten niet met me eens bent, maar dan zijn we dus niet die perfect match waar ik eerder over vertelde 😉

Zouden jullie het leuk vinden als ik vaker blog-gerelateerde artikelen publiceer?

Volg:
Delen:

4 Reacties

  1. 27 april 2019 / 14:50

    Helder artikel, Sytse! Helemaal waar, ook. Nu beken ik wel dat ik zelden tot nooit betaalde samenwerkingen aanga. Ik woon dan ook in België en ben niet ingeschreven bij de KvK aangezien het hier helaas niet zo simpel is. Mijn blog is m’n grote hobby, náást m’n fulltimebaan. Barterdeals doe ik wel soms, maar ik ben heel erg selectief geworden. Ik neem alleen dingen aan die ik zelf al op het oog had, uit eigen zak ook zou kopen of simpelweg nodig had. In zo’n artikels gebruik ik ook steeds keurig nofollow-links. Gaat de opdrachtgever met die vereiste niet akkoord, dan bedank ik vriendelijk voor de moeite. Ik ben trouwens blij dat m’n blog zo klein is dat ik niet ongevraagd dingen opgestuurd krijg, want ik denk dat ik me niet op m’n gemak zou voelen bij al die spullen waarmee ik niets ben.

  2. 26 april 2019 / 22:03

    Ik neem zelf geen betaalde opdrachten aan. Omdat ik geen druk op de ketel wil. En mij er niet prettig bij voel. Bloggen is voor mij dagbesteding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Je kunt mij gezien hebben bij..