Boekrecensie | Grow in the dark – Lisa Eldred Steinkopf

Grow in the dark boekrecensie

Plantlovers Unite! Redelijk vaak krijgen we hetzelfde advies bij het aanschaffen van planten: Deze plant houdt van licht maar niet van direct zonlicht. Zet hem op een lichte plek in je woning en hij zal het heel goed doen. Maar wat doen we dan met de schaduwplekjes in ons huis? Dat laten we niet kaal natuurlijk. Lisa, bekend als Thehouseplantguru, schreef een boek met tips en adviezen over de planten die wel goed gedijen in een donker(der) hoekje in huis. Kijk je mee naar dit super handige boek?

Over Lisa Eldred Steinkopf

Lisa doet het leuk als thehousplantguru op instagram. Daarnaast heeft ze meerdere boeken uitgebracht over planten. Echt heel tof! Ze blogt over planten en geeft via social media in haar posts ook veel tips. In Nederland is ze volgens mij nog niet zo bekend, maar ik ben meteen fan. Want ja, planten, foto’s van planten en tips over het verzorgen van planten. What’s not to love?

Grow in the dark

Na de inleiding, die ik eigenlijk altijd oversla, vertelt Lisa over het belang van licht. De lichtrichtingen en hoe het met de stand van de zon te maken heeft. Welke planten graag in de zon staan en welke je misschien iets verder bij het raam vandaan mag zetten. Ze vertelt over de 5 lichtrichtingen (wist je dat een dakraam valt onder de 5e lichtrichting?), en hoe daar mee om te gaan. Ze vertelt over teveel licht en dat bladeren door de zon en de hitte kunnen verbranden. Als voorbeeld is er een foto gebruikt van mijn lievelingsplant, de tien geboden plant. Dus meteen een goede waarschuwing voor mij! Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ik wil weten welke planten het in mijn schaduwhoekjes goed doen en hoe ik ze het beste kan verzorgen.

Vocht en voeding

Hoofdstuk 2 gaat over vocht en voeding. Hoe geef je je planten goed water? En hoeveel dan? Hoe vaak? Maar ook, hebben planten echt voeding nodig? Extra vitamines? En zo ja, wat moet je ze dan geven? Daar wordt echt goed op ingegaan in het boek. In hoofdstuk 3 gaat ze verder over de verzorging van de planten. Zo komt drainage aan bod, potgrond (wat vaak geeneens grond bevat), hoe je je potten schoonmaakt maar ook hoe je problemen met de planten kunt oplossen. Maar nog steeds, welke planten doen het in mijn schaduwhoekjes goed?

Planten die het goed doen in de schaduw

Ah, hoofdstuk 4, daar begint het. Hoofdstuk 4 heet plantprofielen en hier komt een heel scala aan planten voorbij. Bij elke plant wordt er uitgelegd hoeveel licht ze nodig hebben, hoeveel water, hoe ze groeien, hoe je ze moet stekken en als laatste ook nog of ze giftig zijn voor huisdieren of niet. Ik heb echt heel veel nieuwe planten leren kennen en weet nu ook waarom een van mijnplanten, de Syngonium, zo gauw krom buigt. Hij groeit snel naar het licht en het wordt later gewoon een hangplant! Dat is tof! Ook weet ik waarom mijn lepelplant niet meer bloeide, die heeft juist meer licht nodig dan wat hij hier kreeg. Maar goed dat ik die heb weggegeven 😉

Heeft dit boek waarde?

Hier kan ik maar één antwoord op geven: JA! Ik vind dit echt een van de weinige plantenboeken die een compleet plaatje neerzet. Informatie over licht, luchtvochtigheid, water geven, hoe je het beste je woning kan indelen wat planten betreft. Echt, ik ben er super enthousiast over en ga ‘m zeker regelmatig doorbladeren. Al helemaal voordat ik het tuincentrum binnen stap voor weer een nieuw gezinslid. Het beeld is mooi, het is prettig geschreven en de uitleg is super helder en duidelijk. Als je een boek over planten wilt, dan zou ik dit echt als allereerste tip geven.

Delen:

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.