Boekrecensie: Dark Matter – Blake Crouch

Dark Matter. Een thriller die me op het puntje van m’n stoel compleet in z’n greep hield. Een boek dat mij aan mijn eigen werkelijkheid doet twijfelen. Een boek dat me bijna psychotisch maakt.

Het uiterlijk van dit zwarte boek, zelfs de randen van de pagina’s zijn zwart, creëert een heleboel spannende nieuwsgierigheid. Het boek is net een zwarte doos waarvan je geen idee hebt wat je tegen zal komen als je het opent. Aan de kleur kun je al zien dat het zweet je gaat uitbreken op het moment dat je de eerste pagina leest.

Vanaf de eerste 4 woorden weet Blake Crouch me meteen mee te nemen in een wereld die niet de mijne is. Ik raak gefascineerd omdat Blake Crouch alles zo goed weet uit te leggen. Hij gaat er diep in. Legt veel details bloot. Maar niet teveel. Net genoeg om je mee te nemen waardoor hij je dwingt verder te lezen. Na het lezen van dit boek vraag ik me af in welk leven ik dit boek heb gelezen. Welk universum? Heb ik het boek wel echt gelezen? En is mijn werkelijkheid wel echt?

Het plot:

‘Ben je gelukkig met je leven?’ Dat zijn de laatste zes woorden die Jason Desson hoort vóórdat de gemaskerde ontvoerder hem bewusteloos slaat. En voordat hij wakker wordt en merkt dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed, omgeven door mensen die hij niet kent, die gekleed zijn in beschermende pakken en een man die Jason nog nooit heeft gezien naar hem glimlacht en zegt: ‘Welkom terug, vriend.’

Honderden parallelle universums naast deze. Hetzelfde leven maar dan anders. Meerdere vertakkingen die ontstaan door andere keuzes. Hoe zou jouw leven eruit zien als je niet was getrouwd? Het multiversum weet het.

Jason, een leraar op een hogere school in Chicago. Daniëlle, een kunstenares die ervoor kies thuisblijfmoeder te zijn voor Charlie. Charlie, de puberzoon van Jason en Daniëlle.

Op een doodgewone donderdagavond heeft Ryan (een goede vriend van Jason, en tevens wetenschapper) een feestje georganiseerd omdat hij een belangrijke wetenschapsprijs heeft gewonnen. De stamkroeg van Jason is het toneel voor dit gezellige samenzijn. Ook al is donderdagavond familieavond, van Dani (wat haat ze het als Jason haar zo noemt) moet Jason even een kijkje nemen op het feest. Zo kan hij op de terugweg nog mooi even ijs halen voor het toetje.

Jason heeft maar twee glazen whiskey gedronken wanneer hij zijn stamcafé uitloopt. In een donkere steeg voelt hij dat hij wordt achtervolgd. Het voelt niet goed. Hij begint onopvallend vaart te maken. Grotere stappen te zetten. Totdat hij de loop van een pistool in z’n rug voet prikken. Een man met een geishamasker op zegt dat hij mee moet komen. Zijn realiteit zal na deze donderdagavond nooit meer hetzelfde zijn.

Over de auteur:

Blake Crouch heeft met deze thriller een compleet nieuw genre ontwikkeld. Misschien ken je hem nog van de boeken en televisieserie Wayward Pines. Die serie heb ik zelf niet gevolgd maar ik weet wel dat het een daverend succes was. Met Dark Matter zorgt hij ongetwijfeld wederom voor een enorm succes. Dark Matter is geniaal. IJzersterk. Uniek in haar eigenheid.

Nieuwsgierig geworden? Bestel je eigen exemplaar hier:

dit-artikel-is-tot-stand-gekomen-i-s-m-een-merk-of-bedrijf