Boekrecensie | 7 ingrediënten vegan – Rita Serano

7 ingrediënten vegan

Veganistisch koken ingewikkeld? Nee joh! Al helemaal niet met 7 ingrediënten vegan van Rita Serano! In dit boek heeft Rita de meest lekkere recepten uitgewerkt en ze bestaan uit maar 7 ingrediënten (los van kruiden en rijst e.d.). Dat moest ik natuurlijk proberen!
Veel mensen denken dat als je veganistisch wilt gaan eten, je koken helemaal opnieuw moet uitvinden en dat er in elke maaltijd wel 100 ingrediënten gaan. Niets is minder waar en Rita Serano bewijst met 7 ingrediënten vegan het tegendeel. Iedere maaltijd in dit boek, van ontbijt tot diner, van lunch tot toetje, alles bevat maximaal 7 ingrediënten. Ik probeerde natuurljk een recept want ik kan ook wel 7 ingrediënten in een pan gooien, maar het moet ook een beetje te nassen zijn..

Pittige stoofpot van wortel en kikkererwten

Stoofpot? Pittig? Count me in! Ik ging voor het recept op pagina 78 in het hoofdstuk ‘voedzaam’. De 7 ingrediënten waren veelbelovend: 1 ui, 1.5 el Harissa, 400 gram gehakte tomaten uit blik, 6 wortelen in plakken van 1 cm, verse koriander, kikkererwten en olijven. Dat laatste vind ik verschrikkelijk. Ik lust gewoon geen olijven. Maar goed, ik wilde het toch een kans geven. Als serveersuggestie staat erbij dat je het dient te serveren met bulgur, quinoa of couscous. Ook kun je er nog een dot zelfgemaakte yoghurt bij doen om de pittigheid een beetje te neutraliseren.

Door de rauwe wortelen moest het best lang opstaan (Sytse weet namelijk niet hoe groot één cm is) maar dat vond ik de moeite waard. Het was namelijk superlekker! De yoghurt erbij vind ik echt briljant. Ik houd van pittig eten maar het moet wel een beetje te nuanceren zijn. Ik schoot per ongeluk (heel bewust) uit met de Harissa en het was lekker pittig! De tintelende lippen waren weer rijkelijk aanwezig 😉 Een klein dipje van de (vegan) yoghurt en ik kon er weer tegenaan. Het recept voor Pittige stoofpot van wortelen en kikkererwten uit 7 ingrediënten vegan is echt een aanrader! En die gore olijven? Op een vork vol met ander voedsel vond ik het prima te doen. Ik ben nog geen fan, dat word ik ook niet, maar in een maaltijd vind ik het prima te doen!

7 ingrediënten vegan

Meer over het boek

Rita Serano is een bekend kookboekenschrijfster. Voor mijn oude blog (The S Files, bestaat niet meer) mocht ik alle andere edities van 7 ingrediënten recenseren (7 ingrediënten slank, taart, vegetarisch) en ik ben dan ook superblij dat er nu een vegan editie is van deze reeks! 7 ingrediënten vegan van Rita Serano is opgedeeld in 7 hoofdstukken (see what she did there?). Normaal gesproken verwacht je in een kookboek hoofdstukken als ‘ontbijt’, ‘lunch’, ‘diner’ e.d. Dit boek is anders ingedeeld. De hoofdstukken zijn: Start, Vers, Snel, Voedzaam, Delen, Zoet en Basis. Super logisch om het zo in te delen. Geen tijd om te koken? Dan kijk je bij Snel. Een zwaar weekend achter de rug? Blader gauw door naar Voedzaam. Al met al vind ik dit boek, vooral omdat het recepten zijn met maar 7 ingrediënten, echt een aanwinst voor de vegan kookboeken in mijn boekenkast. Ben je op zoek naar je eerste vegan kookboek? Dan kan ik je deze echt aanraden!

Je koopt “7 ingrediënten vegan”van Rita Serano onder andere bij Bol.com voor € 19.99

* Dit artikel bevat een affiliatielink. Hiermee verdien ik een klein percentage als je via mijn link iets bestelt bij Bol.com Jou kost het helemaal niets extra!

Delen: