Intermittent fasting

Intermittent fasting

Intermittent fasting. Dat is een hele mond vol. Maar eigenlijk is het heel simpel. Wat het precies is en hoe ik het doe, leg ik je uit in dit artikel.

In den beginne

Intermittent fasting bestaat al heel lang. Ook al klinkt het voor jou misschien nieuw. Het is al zo oud als de mens. In de tijd waarin wij leven hebben we altijd voedsel binnen handbereik. ‘s Ochtends bij het opstaan stoppen we ons eigenlijk meteen al vol. Waar we ook zijn, er is altijd eten en we eten ook veel te vaak. Ons lichaam kan dat gewoon niet aan. Vroeger was het heel normaal dat mensen een dag of twee dagen niet aten omdat ze gewoon niets konden vangen/vinden/plukken. Tegenwoordig hebben we kassen, warmtelampen en alle seizoenen kunnen we nabootsen. Seizoensgroente is geen seizoensgroente meer. Het is het hele jaar in de supermarkt te vinden.

Het menselijke lichaam

Geestelijk gezien zijn we er gewend aan geraakt dat er altijd eten tot onze beschikking is. Er is zoveel eten dat ons lichaam dat helemaal niet kan bijbenen. De ontwikkeling van ons voedingspatroon gaat te snel voor ons lichaam waardoor we te kampen krijgen met ziektes als diabetes en obesitas. Los van de Doutzen’s onder ons, het gros van de Nederlanders is te dik. Om over het obesitas percentage van Amerika maar te zwijgen. Hoe kunnen we deze steeds groter wordende welvaartsziekte te lijf gaan?

chocolate-183543_1920

Vasten

Door te vasten. Dat is de enige gezonde oplossing. Het is een soort van teruggaan naar de origine. Toen er niet continu eten in onze hand, mond en buik zat. The Fast 8 is wat ik doe. In een periode van 8 uren zorgen ik ervoor dat ik alles binnen krijg wat ik op een dag binnen hoor te krijgen. Als je 12 uren niets eet, zijn namelijk alle gemakkelijke suikers op en gaat je lichaam opgeslagen vet verbanden om toch aan de energiebehoefte te voldoen. Doordat je lichaam daar weer aan gaat wennen, gaat je lichaam ook wanneer er wel suiker ik je lichaam zit, vaker het opgeslagen vet aanspreken om energie te krijgen.

De voordelen op een rijtje

Er zijn een hoop voordelen. Hieronder som ik de belangrijkste voor je op:

  • Meer testosteron in je lichaam
  • Hogere en betere vetverbranding
  • Het groeihormoon HGH wordt meer aangemaakt (HGH stimuleert de vetverbranding)
  • Minder kans op hart- en vaatziekten en zelfs sommige soorten kanker
  • Betere cholesterol verhoudingen
  • Lagere bloedsuikerspiegel
  • Het werkt anti-aging (celveroudering gaat langzamer)
  • Stabielere bloeddruk

Hoe ik het aanpak

Zoals ik zei, volg ik The fast 8. Dat betekent dat ik 8 uren per dag eet. Voorheen at ik van 7.00 tot 22.00 uur. Dat zijn 15 uren. Bijna het dubbele! Niet zo gek dat ik wat aan de dikke kant ben. Sinds afgelopen maandag eet ik alleen nog maar tussen 12.00 uur in de middag en 08.00 uur in de avond. (Drinken doe ik wel. Het is namelijk juist goed om water, thee en koffie te drinken. Wel allemaal zonder suiker of suikervervangers.) Ja, ik sla het ontbijt dus over. “Maar Sytse, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!”  Bullshit. Dat is helemaal niet zo. Het is natuurlijk goed om je lichaam op gang te brengen maar als je dat nou doet om 7.00 uur of om 12.00 uur, dat maakt niet uit. Zolang er maar genoeg energie in je lichaam zit. En daarom moet ik goed opletten wat ik eet. Zodat ik wel een flink aantal calorieën binnen krijg. Maar met al dat lekkere eten dat binnen handbereik ligt, is dat geen probleem.

Als je hier meer over wilt weten, google/youtube dan eens op “The Fast 8”. Daar wordt het wetenschappelijk helemaal uitgelegd. Ik ben natuurlijk ook maar een lichtgroen jochie en geen voedingswetenschapper. 

 

Bronnen:

Intermittent fasting – wat is het en is het gezond? Een wetenschapper legt uit


https://www.anderzorg.nl/prikbord/i-am-a-foodie/vasten-versus-intermittent-fasting-gezond-of-niet

Volg:
Share:

4 Comments

  1. 8 november 2016 / 17:01

    Wel interessant om te lezen. Maar niet echt iets voor mij geloof ik. Wie weet, ooit.

    • Het Groene Broertje
      Auteur
      11 november 2016 / 20:47

      Het is een beetje wat goed voor je voelt. Ik merk dat ik me hier heel goed bij voel, dus ik ga er bewust mee door. Als het niets voor jou is, moet je het vooral niet doen hoor. Dicht bij jezelf blijven.

  2. 3 november 2016 / 08:30

    Toch denk ik dat je in de eerste plaats moet kijken naar wat je eet. Zelf volg ik The Starch Solution, waarbij je zoveel mag eten als je wilt van onbewerkte plantaardige voeding. Het werkt heel goed, ook op lange termijn (mijn man viel 25 kilo af en ik 8 kilo en dit is al een paar jaar geleden). Dan moet je het natuurlijk wel volhouden, maar dat lukt zo goed omdat je geen honger hoeft te lijden. Ik denk dat je met deze manier van eten het intermittent fasting ook beter kunt volhouden, als je dat zou willen. Voordat ik zo ging eten was ik aan het einde van een werkdag vaak een beetje duizelig of voelde me slapjes, maar dat is nu nooit meer zo. Als ik honger heb en even geen eten in de buurt heb, dan kan ik gewoon door.

    • Het Groene Broertje
      Auteur
      6 november 2016 / 12:38

      Ja, dat is sowieso ook belangrijk. Als je tussen 12 en 8 alleen maar chips, koek en snoep eet, is er natuurlijk niets gezonds meer aan. Daar heb je zeker gelijk in!

      Ik hoop ooit richting raw te gaan, maar zover ben ik nog niet. Waar ik nu ben op de ontdekkingstocht is veel te leuk. Maar mensen veranderen en wie weet ga ik ooit die kant op. Lijkt me wel echt heel gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.