Waarom we altijd maar spullen blijven kopen

Spullen kopen

We leven in een maatschappij waar nog nooit zoveel spullen zijn geweest. We hebben (bijna) allemaal een huis vol spullen die we eigenlijk niet gebruiken of nodig hebben. Waarom is het dan toch zo dat we altijd maar spullen blijven kopen?

De rush van nieuwe spullen

Wanneer we iets nieuws kopen, kunnen we daar super gelukkig van worden. Ik ben inmiddels 33 en weet dat die rush niet voor altijd zal zijn. Er is zelfs onderzocht dat de rush van het kopen van iets nieuws, ongeveer twee uren aanhoudt en vervolgens registreren je hersenen het als iets normaals. Die nieuwe broek? Amazing! Kijk er morgen nog eens naar. Het is toch gewoon dat die broek in je kast ligt? Deze rush duurt altijd min of meer even lang. Het maakt niet uit hoe duur iets was. Je kan net zo blij zijn met een broek van € 50,- als een broek van € 350,- Vaak denken we “Als ik net zo rijk ben als Lady Gaga, dan ben ik echt gelukkig.” Hoe kan het dan dat ook mensen zoals zij continu grotere, duurdere of soms snellere spullen kopen? Een nieuwe auto is tof, totdat het gewoon is en dan wil je een grotere, duurdere of snellere auto. Waar komt die drang naar beter, meer of duurder toch vandaan? Als we geen spullen kopen, dan krijgen we ze wel! Vaak nieuw, maar soms ook de afdankertjes die de eerste keer al voor een rush hebben gezorgd. Maar als iemand geen spullen meer wil, wat geef je diegene dan wel? Denk eens aan een cadeaubon. En als je dan super groen wilt doen, kies dan bijvoorbeeld voor een Ecokadobon. Dan kan hij/zij zelf voor een duurzaam cadeau kiezen waar diegene wel echt iets aan heeft.

De reclamewereld laat je spullen kopen

De reclamewereld is ontzettend goed in het manipuleren van onze eigenwaarde. Niet de taille die Doutzen heeft? Met deze pillen krijg je wel zo’n lichaam! Heb je wel een auto, maar is het niet de nieuwe elektrische MiniCooper? Met deze financiering kun je ‘m morgen nog ophalen! Een goede spijkerbroek maar is die niet van het juiste merk? Als je deze spijkerbroek koopt, zie je er nog beter uit! Wat deze boodschappen allemaal gemeen hebben is één doel: je eigenwaarde naar beneden halen zodat je zelf inziet dat je nodig hebt wat zij aanbieden. Een uur geleden wist je van het bestaat niet af, maar nu kun je een leven zonder niet meer voorstellen. Totdat je het hebt dan hè.

Je bent genoeg en je hebt genoeg

Deze reclame campagnes zeggen eigenlijk alleen maar tegen jou: je bent niet genoeg. Maar lieve schat, je bent echt genoeg! Je bent mooi zoals je bent. En je hoeft echt geen spullen te kopen om aan een bepaalde verwachting te voldoen. Die verwachting, die bepaal je nog altijd zelf. Dus als jij vindt dat je een nieuwe broek nodig hebt, dan bepaal jij dat. En niet omdat je een of andere stomende babe in de reclame hebt gezien. Wat voor mij altijd goed werkt, is me focussen op wat ik wel heb. Ik heb 3 spijkerbroeken bijvoorbeeld. Ongeacht hoeveel spijkerbroeken ik heb, ik heb maar één paar billen. Ik kan dus maar één tegelijk aan. Ik hoef dus niet die vierde waarin ik, volgens de reclame, een amazing ass krijg. M’n billen blijven hetzelfde. Ongeacht welke broek ik draag.

Keep focussing on the good

Wanneer je je focust op wat je wel allemaal hebt, wordt de drang naar meer vanzelf minder. En natuurlijk is niemand perfect. Ik koop ook wel eens iets wat ik eigenlijk niet nodig heb. Zo kocht ik laatst het gele gelukskatje op de foto bij Amazing Oriëntal. Had ik helemaal niet nodig en is nu een aantal dagen later, al een stuk minder speciaal. Ik probeer dingen te zien voor wat ze zijn, zonder dat ik het zelf hoef te hebben. Laat me dat gele gelukskatje even als voorbeeld blijven gebruiken. Normaal gesproken kan ik prima tegen mezelf zeggen: Wat leuk! Oh, die vind ik nou echt leuk. Maar ik heb genoeg spullen en ik kan het ook prima leuk vinden zonder dat ik het zelf hoef te hebben. En deze keer lukte het me niet. Ik stond in een lange rij en ik stond denk ik zo’n 10 minuten voor het schap met al die leuke gelukskatjes. De vitrine zat op slot en toen ik had besloten dat ik eentje wilde, maar het alleen mocht kopen als er personeel voorbij liep (die kans was klein) had ik geaccepteerd dat ik het katje niet met mij naar huis ging. En toen kwam er ineens personeel aanlopen..

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ook in het doel van minder spullen, bewustwording echt de sleutel is tot succes. Wees je bewust van wat je hebt en wat je echt nodig hebt. Laat de maatschappij niet vertellen dat je niet genoeg bent of hebt. Geloof me, dat ben en dat heb je.

Volg:

6 Reacties

  1. 8 februari 2020 / 23:49

    Mooi artikel Sytse. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, maar ik snap ook waarom het voor veel mensen moeilijk is: er is zoveel aanbod en we tonen dat allemaal graag aan elkaar via de socials. Ik merk zelf dat ik het gelukkigst word van een opgeruimd huis zonder een hoop spullen. Dat geeft een opgeruimd hoofd en is zo fijn thuiskomen na een lange werkdag. Volgens mij vinden veel mensen het leuk om steeds nieuwe accessoires in huis te halen ‘voor de gezelligheid’, maar ik ben tevreden met hoe mijn woonkamer eruit ziet en ervaar meer spullen ook echt als ballast. Maar als ik dan een paar supergave sneakers zie staan die ik heus echt niet nodig heb, maar wel heel mooi vind: oef.. dan word het lastiger om dat principe vol te houden.. 😉

  2. johmar
    5 februari 2020 / 13:42

    Waar ik een kick van krijg???? Als ik iets vind wat ik eigenlijk wilde kopen, zo zocht ik een paar groene tuinstoeltjes, maar elke keer als ik ze ergens tegenkwam stond het me tegen om geld uit te geven voor iets wat je eigenlijk maar een paar keer per jaar gebruikt. Toen zag ik in oktober 2 van die stoeltjes in mijn straat bij het grof vuil staan , zo goed als nieuw! En helemaal gratis. Op mijn werk worden er regelmatig grote groene emmers met deksels weggegooid, perfect voor het opbergen van kattenvoer, rijst, hobbyspullen enz ,wederom helemaal gratis. Ook grote boodschappen tassen van AH en Jumbo liggen regelmatig in de plastic container. En laatst vond ik een mooi fotolijstje wat weggegooid werd. Koffiedik word ook elke dag weggegooid, perfect voor mijn tuin tegen de katten, gratis. En geloof me deze kick duurt langer dan de kick om iets te kopen en daar veel geld voor te moeten uitgeven. Ook het volledig gebruiken van wat je gebruikt geeft me een kick. Eierdoppen bewaar ik , maal ik en gaan de tuin in. Net als doppen van pistache noten , handig voor onderin een plantenbak als drainage. Van appel- en perenschillen maak ik azijn. Uienschillen en andere schillen van groentes zijn perfect om er bouillon van te maken, net als kippenbotjes. Kleine besparingen levert dat op maar ook het goede gevoel dat ik iets gebruik of hergebruik wat anders op de afval berg terecht gekomen zou zijn.

  3. 5 februari 2020 / 12:37

    Ik lees voor mijn filosofiegroepje op het moment het Goede leven en de vrije markt, en dat gaat ook over de schaduwzijde van de vrije markt en hoe we worden aangezet tot consumeren.

  4. izerina
    5 februari 2020 / 09:29

    Als je langzamerhand tevreden wordt met wat je hebt,geeft dat zo’n rust. En een bewust besluit om een enkele keer iets onnodigs te kopen, is dan veel leuker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Je kunt mij gezien hebben bij..