Is elektrisch rijden echt zo duurzaam?

Is elektrisch rijden echt zo duurzaam?

We lezen bijna overal dat elektrisch rijden de toekomst is. Voor dat mijn portemonnee zover reikt, dat duurt nog wel even. Maar ik vind het wel een ontzettend interessant onderwerp. Is elektrisch rijden echt de toekomst? Of weegt de impact van het maken van de accu niet op tegen het besparen van fossiele brandstoffen tijdens het rijden? Ik zocht het voor je uit!

De voordelen van een elektrische auto

Er komen steeds meer goedkopere en grotere elektrische auto’s op de markt. Daarnaast schieten de laadpalen ook letterlijk uit de grond. Ook krijgen ze een steeds grotere actieradius. Dit betekent dat je er verder mee kan rijden. Een voordeel van een (nieuwe) elektrische auto is dat er tot 2025 een subsidie is voor de aanschaf. Voor een nieuwe auto is dit € 3.350 en voor een occasion is het €2000,-. Ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaar geen wegen- en aanschafbelasting. De maandlasten zouden je eigenlijk ook wel over de streep kunnen trekken. Gemiddeld scheelt het 40-50% in de kosten. En dan nu het groene gedeelte. Gemiddeld genomen, ten opzichte van een benzine auto, stoot een elektrische auto ongeveer 40% minder Co2 uit in een heel autoleven. Dat is dus echt een wezenlijk verschil! Groener rijden, dat zeker! Maar is de inhoud en het productieproces ook beter voor de aarde?

De uitstoot van het productieproces

Je kan dus zeggen dat ze qua gebruik een stuk beter zijn voor het milieu. Als je echt naar WTW (well to weel) kijkt dan klopt het niet helemaal. Het klopt dat de auto tijdens het rijden geen Co2 uitstoot, maar hij rijdt niet op lucht. De elektriciteit moet ook opgewekt worden en dat zorgt wél voor uitstoot. Alsnog scheelt het daarmee een heleboel. Maar die 40%, dat is dus niet zuiver. En dan zijn we er nog niet. Want de accu in een elektrische auto wordt gemaakt van zeldzame grondstoffen. De uitstoot van het produceren van de accu voor een elektrische auto is groter dan die van een brandstofauto. Het verschil en de klimaatwinst zit dus echt in het rijden. De levensduur van een auto is gemiddeld 220.000 km. Maar na hoeveel kilometer kom je dan op het kantelpunt? Vanaf ongeveer 39.000 km ga je groener rijden. Het is dus onderaan de streep alleen voor mensen die redelijk wat kilometers maken of een auto heel lang houden voordeliger. Alles bij elkaar bespaar je met het aanschaffen van een nieuwe elektrische auto waarmee je 220.000 km zou rijden tussen de 35 en 55% Co2 (afhankelijk van het gewicht en het formaat van de auto).

Fijnstof wordt wel uitgestoten bij een elektrische auto

Iedere auto produceert fijnstof. Maar een klein dele daarvan is afkomstig van de motor. Het grootste gedeelte van de uitstoot van fijnstof komt door het slijten van de banden en remmen. Logisch dat dus ook een elektrische auto fijnstof uitstoot. Want ook een elektrische auto krijgt gebruikerssporen en slijtage. Wel is het zo dat bij het remmen in een elektrische auto energie wordt teruggewonnen, waardoor je met een elektrische auto toch ook 25 tot 40% minder fijnstof uitstoot dan met een vergelijkbare benzine- of dieselauto.

Eindoordeel van de verschillen

Tijdens het productproces en gebruik komt er dus wel Co2 uitstoot vrij, maar onderaan de streep is een elektrische auto wél beter voor het milieu. Bijzonder, want ik dacht altijd van niet in verband met het maken van de accu. Zelf stap ik nog niet over. Tweedehands komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt, maar ik geloof in het ‘opgebruiken’ van dingen. Toevallig staat mijn auto nu bij de garage voor de APK en een onderhoudsbeurt. Ik zorg goed voor mijn beestje. Al zou dat wel wat beter mogen. Ik heb een goede autoverzekering, probeer altijd de olie op pijl te houden en alles te doen wat ik zelf kan doen. Van buiten en van binnen zou ik ‘m misschien wat schoner kunnen houden, maar daar ben ik stiekem gewoon te lui voor. Maar mocht ik ooit overstappen naar elektrisch autorijden, dan beloof ik dat ik geen vuilnisbelt in de auto laat ontstaan.


Bronnen: 

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/alles-over-elektrische-auto/
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/roadmaps/sustainable-traffic-and-transport/sustainable-mobility-and-logistics/de-transitie-naar-co2-neutrale-mobiliteit-in-2050/energie-en-milieu-aspecten-van-elektrische-personenvoertuigen/
Volg:
Delen:

2 Reacties

  1. 24 maart 2022 / 10:33

    Wat een interessant artikel! En wat een leuk weetje dat een elektrische auto bij het remmen energie terugwint; nooit geweten! – Felix

  2. M
    1 februari 2022 / 15:41

    Je bent een heel belangrijk onderdeel vergeten in je vergelijking. Het recyclen van de de auto en dan met name de accu! Volgens onze garagehouder gebeurd dit nog niet milieu vriendelijk genoeg, dus zo zegt hij kom je onder de streep op net zoveel vervuiling als bij een benzineauto. Hij heeft beide soorten in onderhoud, maar hij geeft qua milieuvervuiling nog de voorkeur aan benzineauto’s. Bij deze kun je nog gebruikte onderdelen gebruiken. Bij een elektrische auto wordt dit zeer sterk afgeraden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Je kunt mij gezien hebben bij..