Redenen om veganist te worden #3 je gezondheid

Redenen om veganist te worden - gezondheid

Het heeft bijna een half jaar geduurd maar hier is eindelijk de derde en laatste editie van Redenen om veganist te worden: Je gezondheid. Eerder schreef ik over de dieren en over het milieu. Samen met je gezondheid zijn dat volgens mij de top 3 redenen waarom veganisten kiezen voor veganisme. Omdat ik altijd met bronnen werk als ik dit soort statements maak, duurde het gewoon heel lang voordat dit artikel voor mijn gevoel echt af was. Maar hier issie!

Cholesterol 

Een te hoog cholesterol komt veel in mijn familie voor. Mijn moeder en een aantal van haar broers en zussen hebben er last van. Ik wil dat graag voorkomen. In plantaardige voeding zit geen LDL cholesterol. Een te hoog (LDL)cholesterol ontstaat door het (te)veel nuttigen van verzadigde vetten en/of transvetten. In sommige voedingsmiddelen (voor het gemak noem ik ze maar even zo, ik zie dat echt anders. Een dier is geen voedsel) zit van nature veel (LDL)cholesterol. Denk hierbij aan eidooiers, paling, (orgaan)vlees, schelpdieren en garnalen. En raad eens? Al die voedingsmiddelen zijn van dierlijke oorsprong en veganisten eten die niet. Wanneer je te kampen hebt met een hoog cholesterol is overstappen naar aan volwaardig plantaardig voedingspatroon echt de allerbeste keuze. De goede vorm van cholesterol (het HDL-cholesterol) zit wel in plantaardige voeding zoals havermout, amandelen en soja.

Hart- en vaatziekten

Een verhoogt cholesterol is oorzaak nummer één wat betreft het krijgen van hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten is een overkoepelende naam voor een hele lijst verschillende ziektes. Denk hierbij aan beroertes, etalagebenen, angina pectoris (tekort in bloedtoevoer van het hart), vaatvernauwing, aderverkalking, hartinfarct e.a. Het zijn de doodsoorzaak nummer 1 (kanker) en 2 (hart- en vaatziekten) in Nederland. Het (veel) nuttigen van dierlijke producten zorgt voor een hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk, overgewicht en suikerziekte. Dit zorgt weer voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Voorkomen van kanker

De Wereldgezondheidsorganisatie claimt dat een-derde van alle kankervormen voorkomen kan worden door dingen die we zelf in de hand hebben. Je voedingspatroon is daar één van. Peulvruchten helpen bijvoorbeeld om het risico van colorectale kanker met 9 tot 18% te verlagen. Daarnaast toont onderzoek ook aan dat als je tenminste 7 porties fruit en groente per dag eet, het risico om te overlijden aan kanker wordt verlaagt met 15%. Als veganist eet je over het algemeen meer peulvruchten, fruit en groente dan omnivoren. In een recente analyse van 96 onderzoeken kwamen ze er achter dat veganisten 15% minder risico hebben op het ontwikkelen van en overlijden aan kanker. Door het vermijden van dierlijke producten eet je ook geen gerookte of bewerkte vleessoorten die op hoge temperaturen zijn bereid. Dit blijken veroorzakers te zijn van bepaalde kankersoorten als prostaat-, darm-, en borstkanker. Een sidenote aan deze claims: Deze onderzoeken zijn observatiestudies. Daardoor is het onmogelijk om exact aan te wijzen waarom vegans een lagere risico hebben op kanker. Maar met een beetje gezond verstand kunnen we allemaal best tot de conclusie komen dat pure, onbewerkte producten zoals (rauwe)groente, fruit, noten en peulvruchten de meest gezonde producten zijn waarmee je je lichaam kunt voeden.

Overgewicht

Veganisme is booming. Het is hot en happening en er staan steeds meer veganisten op. Ook omdat is gebleken dat een plantaardig voedingspatroon helpt om op een gezond gewicht te blijven of te komen. Nu ben ik niet echt een toonbeeld van een slanke veganist en zou ik misschien de bewerkte snoeperij eens moeten laten staan. Het is dan wel vegan, maar niet direct gezond helaas. Maar los van mijn eigen situatie: veel observatiestudies tonen aan dat veganisten vaak slanker zijn en een lagere BMI hebben dan omnivoren. Daarnaast hebben gecontroleerde onderzoeken aangetoond dat een veganistisch voedingspatroon effectiever is bij gewichtsverlies dan een vegetarisch dieet of een dieet met vlees. In dit bewuste onderzoek van achttien weken verloren de deelnemers op een veganistisch dieet 4.2 kilo meer dan degene in een andere controlegroep. Zelfs wanneer de groep veganisten een hogere calorie-inname had dan de groep die op een calorie-arm dieet waren gezet. Vanuit gezondheidsoogpunt is het voor mij dus ook niet verkeerd om weer eens de focus te leggen op volwaardig plantaardige voeding.

 

Bronnen: 

Cholesterol: https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/gids-cholesterol/oorzaken-van-hoog-cholesterol?tab=2 & https://gezondetips.nl/veganisme-veganistisch-eten

Hart en vaatziekten: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hart-en-vaatziekten.aspx & https://proveg.com/nl/blog/hart-en-vaatziekten/

Kanker & Overgewicht: https://www.ahealthylife.nl/6-wetenschappelijk-onderbouwde-voordelen-veganistisch-eten/
Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.