Over stoppen met roken en hoe ik dat deed

Stoppen met roken

Ik heb jarenlang gerookt. Eigenlijk wilde ik al heel lang stoppen maar het lukte me gewoon niet. Ik wilde stoppen met roken van de een op de andere dag. Maar ik ontdekte dat kleine veranderingen beter werken voor het geheel. Daarom deel ik waarom en hoe ik ben gestopt met roken. Want roken is natuurlijk allesbehalve duurzaam en paste gewoon echt niet meer bij me.

Het idee om te stoppen met roken

Ik denk dat ik gemiddeld een pakje per dag rookte. Dat zijn ongeveer zo’n 22 sigaretten. Het gevolg daarvan was dat ik regelmatig hoofdpijn had, maar ook m’n haar stonk, mijn kleren, mijn adem en dan die rookvingers. Oef! Echt niet te doen. Daarom besloot ik voor de zoveelste keer dat ik echt graag wilde stoppen met roken. Maar hoe begin je daar in godsnaam aan? Ik was al zo vaak gestopt. Toch begon ik altijd weer. Wat wilde ik nu anders doen om het nu een keer echt vol te houden? Kijk, twee weekjes niet roken dat redden de meeste rokers wel. Ik heb het zelfs wel een paar keer voor een maand en zelfs een keer voor 3 maanden gered. Het idee om te falen weerhield me om echt te stoppen met roken. De gedachte dat ik toch wel weer zou beginnen.

Niet meer stinken dankzij een e-smoker

Het stinken was voor mij echt de grootste reden om te stoppen met roken. Ik wilde gewoon weer eens lekker fris ruiken. Dat gemeur begon me echt zo enorm tegen te staan. Daarom besloot ik om over te stappen op een e-smoker. Wel nog steeds met de gedachte in mijn achterhoofd dat ik ooit definitief wilde stoppen, maar dit was voor dat moment een goede eerste stap. Ik schafte de Justfog Q16 aan. Dat is een goede eerste (en voor mij ook m’n laatste) e-smoker. Gemakkelijk in gebruik en ik koos een merk e-liquid dat in Europa wordt geproduceerd. Een e-liquid zorgde er ook voor dat ik minder waste produceerde. Die sigarettenpeuken die ik altijd weggooide, what a waste. Letterlijk.

Het afbouwen van de nicotine verslaving

Ik moest wel even wennen aan een e-smoker. Het rookt toch wel ff anders. Maar toen ik me realiseerde dat sigaretten niet vegan zijn, volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu kan er dierlijke glycerine, gelatine, castroreum van bevers en/of honing in de (filter)sigaret zitten, wist ik zeker dat ik vol moest houden en niet meer terug wilde naar echte sigaretten. Ik ging in november 2018 direct volledig over op een e-smoker en besloot na twee maanden dat ik het nicotinegehalte wilde afbouwen. Ik begon met 12 mg nicotine en na twee maanden stapte ik over op 6 mg nicotine. Na nog een maand of vijf/zes besloot ik om naar het laagste nicotinegehalte over te gaan (3mg). Omdat ik in mijn omgeving ook mensen had overtuigd om over te stappen, bleef ik niet met halve flesjes e-liquid zitten. Die 6 mg flesjes gaf ik door en ik kon direct zelf een andere e-liquid kopen met minder nicotine.

Definitief stoppen met roken

Omdat ik echt aan het toewerken was naar definitief stoppen met roken., besloot ik dat ook de gewoonte uit mijn systeem moest. Ik ken mezelf en wist dat ik nog niet volledig zonder nicotine kon en als ik (e-)sigaretten in huis zou hebben, ik er zeker naar zou grijpen. Daarom gaf ik mijn e-smoker weg aan een vriendin en ging over op nicotinepleisters. Joh, dat was wennen! Ik was zo gewend om even een paar trekjes te nemen. Tijdens het koken, na het eten, onderweg, wat zeg ik, voor het ontbijt al. Maar ik wilde echt stoppen dus ik was streng voor mezelf. Ik startte met stap 1 van de nicotine pleisters (de zwaarste) en na een week ging ik over op stap 2. Die heb ik drie weken geplakt en toen voelde ik dat ik het zelf kon. En I DID IT!! Op het moment van schrijven ben ik al meer dan 100 dagen gestopt met roken (ik gebruik de app QuitNow! om dat bij te houden) en ik heb me nog nooit zo fijn gevoeld! Natuurlijk heb ik heus nog wel eens zin in een sigaretje of een trekje van een e-smoker, maar dat verlangen gaat gelukkig binnen een paar minuten weer weg.

5 tips om te stoppen met roken

– Geloof in jezelf. Als je het echt wilt, lukt het je!
– Wees niet te streng voor jezelf. Rome is niet in één dag gebouwd dus neem je tijd. Over een jaar definitief stoppen is beter dan direct stoppen en over een paar weken weer beginnen.
– Zorg voor een plan. Hoe ga je het aanpakken? Wat ga je doen als je echt graag wilt roken? Denk daar vooraf al over na.
– Vermijd de eerste periode plekken waar (veel) wordt gerookt. Gun jezelf de rust om niet steeds met sigaretten geconfronteerd te worden. Dat helpt echt!
– Wees je bewust van je motivatie. Waarom wil je stoppen met roken? Schrijf dat voor jezelf uit zodat je het op moeilijke momenten terug kan lezen.

Als je van plan bent te stoppen met roken wens ik je heel veel succes! Als ik het kan, dan kan jij het ook!!

 

 

 

Volg:

2 Comments

  1. 20 januari 2020 / 12:52

    Zo, zo, zo goed van je, Sytse! Ik ben intussen ruim zeven jaar gestopt. Als ik het kan, kan jij het ook! 💪

  2. 17 januari 2020 / 11:48

    Wat goed! Ik ben er gelukkig nooit mee begonnen, maar ik vind het altijd knap als mensen ermee stoppen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.