Nieuwe media is dood

Het is over met de nieuwe media. Algoritme’s, shadowbans, voorwaarden, InstaPods, InstaBots, dingen waar niemand iets van weet, maar iedereen het over heeft. Nieuwe media is dood.

Instagram

Ik gebruik Instagram om leuke momenten te delen in de vorm van een foto. Ik klets en geniet met andere bloggers, vloggers, instagrammers over en van al het mooie en leuke in elkaars leven. Daar is Instagram volgens mij ook voor bedoeld. Al een tijdje hanteert Instagram een algoritme waardoor ik veel foto’s tegenwoordig niet meer zie. Daar baal ik van. Daardoor zijn er InstaPods ontstaan. InstaPods? Waar heb ik het nu weer over? Ik leg het je uit: Een InstaPod is een groepje mensen die dezelfde interesses hebben. Als ik een nieuwe foto plaats, stuur ik die via de groepschat door naar de mensen die in mijn InstaPod zitten. Zo zien zij mijn foto sowieso. Als de foto dankzij hun veel reacties oplevert, wordt de foto weer meer weergegeven bij mijn andere volgers. Doordat anderen dit ook doen, zie ik ineens ook weer meer foto’s die aansluiten op mijn interesses.

Sinds twee weken geleden kwam het woord “shadowban” regelmatig voorbij. Instagram heeft namelijk allemaal verborgen voorwaarden en regeltjes. Zo mag je niet meer dan 30 keer per uur een foto liken of reageren op foto’s. Ook zijn er InstaBots (niet te verwarren met InstaPods) zoals Instagress (onlangs door Instagram geblokkeerd). InstaBots zijn systemen bedacht om automatisch op foto’s te reageren als er een bepaalde hashtag wordt gebruikt. Vaak slaat de comment kant nog wal. Zo zag ik laatst bij iemand waarvan de kat was overleden de reactie “Love this!” Totaal niet passend. Dat soort accounts worden door mij direct geblokkeerd. Ik kan je vertellen, de lijst is inmiddels erg lang.

 

Facebook

Op Facebook worden nog steeds de meest gruwelijke dingen gedeeld. Dingen die ik helemaal niet wil zien. Daarom heb ik een half jaar geleden mijn persoonlijke account verwijderd en een nieuwe aangemaakt op mijn Facebook pagina nog in de lucht te houden. Ook daar heb ik namelijk leuk contact en dat wil ik voor geen goud missen. Wat ik niet wil zijn al die negatieve dingen op mijn beeldscherm. Ik snap zelf ook wel dat het de realiteit is, maar ik word echt niet gelukkiger door het zien van andermans ellende. Ik wil de hoogtepunten van andere mensen zien, niet per se de dieptepunten. Tenzij ze persoonlijk zijn en door die persoon zelf zijn gedeeld. Iets negatiefs zeggen over iemand die je eigenlijk niet kent of iemand compleet belachelijk maken heeft wat mij betreft een te hoog Mean Girls/Highschool gehalte. Daar ben ik inmiddels echt te oud voor.

Twitter

Op Twitter lijkt het tegenwoordig een sport om mensen af te zeiken. Helemaal met de grond gelijk te maken. Zelf stond ik een tijd terug op Geen Stijl omdat ik op zoek was naar een duurzaam hoesje voor mijn niet zo duurzame iPhone. Ik weet dus als geen ander hoe een dergelijk bash aan kan komen. Gelukkig sta ik stevig in mijn schoenen en kon ik het redelijk snel van me af laten glijden. Maar stel je voor dat een onzeker meisje van 16 jaar jong dat mee moet maken? Hoe gaat die daar mee om? Hoogstwaarschijnlijk achtervolgt het haar de rest van haar online leven. Is dat ‘cool’? Ben je wel helemaal lekker als je meedoet aan het belachelijk maken van andere mensen? Mensen zoals jij en ik. Waar verdienen ze het aan? Wat maakt dat de wereld voor plek? Stop daar alsjeblieft mee. Als je ergens niet achter staat, negeer het dan gewoon. Ik laat me ook vaak verleiden om reacties te schrijven. Die publiceer ik meestal niet. Wat levert zo’n negatieve reactie nou eigenlijk op? Een online discussie en ongenoegen. En van ongenoegen is er genoeg in de wereld.

Hoe nu verder?

Ik heb besloten om mijn Twitter en Facebook app tijdelijk van mijn telefoon te verwijderen. Op Instagram blijf ik natuurlijk wel actief. Ook al houdt de Instagram Maffia ons allemaal heel goed in de gaten. Algortimes, Shadowbans, InstaBots, ik laat het allemaal links liggen. Ik deel wat ik leuk vind om te delen en hoop dat de leuke foto’s van anderen nog steeds in mijn tijdlijn voorbij komen.

Hoe ga jij met social media om? Laat jij je leiden door algoritmes en regeltjes of doe je lekker wat je zelf wilt?

Bron afbeeldingen: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge